fbpx

A vegánokat előbb utoléri a jódhiány?

Egész élelmiszercsoportok kiiktatása az étrendünkből akár jó ötlet is lehet egészségügyi szempontból, de némi odafigyelésre azért szükség van. Természetesen teljesen kiiktathatjuk az étrendünkből a szénsavas üdítőitalokat vagy az édességeket anélkül, hogy ezzel bármilyen hiányt okoznánk a szervezetünknek, de bizonyos élelmiszercsoportoknál már más a helyzet. Például ha nem eszünk húst, akkor más forrásból kell biztosítanunk a fehérjét. Egy norvég tanulmány megállapította, hogy a vegán étrend is lehet jódhiány okozója.

 

Vegánoknál gyakoribb volt a jódhiány

A tanulmányban különböző norvég népességcsoportokat vizsgáltak, közel 300 főt, többféle korosztályból. 44-en vegetáriánusok voltak, 19-en vegánok.

A kutatás résztvevőinek étkezési naplót kellett vezetniük, ezek alapján számították ki a kutatók az elfogyasztott ételek és italok jódtartalmát. Az étkezési naplónak tartalmaznia kellett az egyéb módon – például táplálékkiegészítőként – bevitt jódot is.

Az étkezési naplók adatai mellett a kutatók megvizsgálták a vizelet jódkoncentrációját és ezt összevetették az étkezési naplókkal.

Az eredmények egyfelől azt mutatták, hogy a vegánok 14 százaléka nem vitt be elegendő jódot sem élelmiszerek, sem táplálékkiegészítők útján. Másfelől úgy találták, hogy a gyerekek azok, akik legnagyobb valószínűséggel elegendő jódot visznek be a szervezetükbe. A nem-vegán csoportok a bevitt jód csaknem 60 százalékát nyerték tej és joghurt fogyasztásából, míg a vegánok főleg táplálékkiegészítőkön keresztül jutottak jódhoz.

Miért van szükség jódra?

A jód alapvető fontosságú mind a növekedés, mind a mentális fejlődés, mind az anyagcsere szempontjából. A jódhiány okozhat pajzsmirigy problémát, golyvát, pajzsmirigyrákot, menstruációs zavarokat, fejfájást. A gyermekek és a terhes nők különösen veszélyeztetettek; azoknak a nőknek, akik terhességük alatt nem visznek be megfelelő mennyiségű jódot, alacsonyabb intelligenciájú gyermekük születhet.

Az Egyesült Államokban az ajánlott napi jódmennyiség felnőttek esetében 150 mikrogramm, terhes nőknél 220 mikrogramm, szoptatás alatt pedig 290 mikrogramm.

A jódot olyan ételekben találhatjuk meg, mint a tej, a hal és bizonyos fajta sajtok, ezek egyike sem található meg a vegán étrendben. A vegánok olyan forrásokból juthatnak elegendő jódhoz, mint a mángold, a spenót, a spárga, a fehérrépa és a tengeri moszat.
Kisebb mennyiségben a jód megtalálható a dióban, a barna rizsben, a mandulában és a vajbabban is. A jódozott sót nem tekinthetjük megfelelő jódforrásnak, mert rossz a biológiai hasznosulása, ami azt jelenti, hogy a szervezetben nem tud teljesen felszívódni.

Sajnos előfordulhat, hogy túl sok jódot viszünk be a szervezetünkbe, ezért legyünk körültekintőek. A norvég kutatásban 12 főnél találtak túlzott mennyiségű jódot, közülük az a három fő, akiknek a legmagasabb volt a jódszintjük, tengeri moszat táplálékkiegészítőt fogyasztottak.

Ha tengeri moszat táplálékkiegészítőt fogyaszt, amellett, hogy ügyeljen arra, hogy ne lépje túl az ajánlott jód mennyiségét, győződjön meg arról is, hogy megbízható forrásból származik, mert sok kereskedelmi forgalomban kapható termék szennyezett.

A túlzott jódbevitel tünetei közé tartozik a gyomorfájás, a hasmenés, a fémes íz érzés, a fejfájás, az orrfolyás és az émelygés.


 

A jódhiány meglepően gyakori

Nem csak a vegánok körében gyakori a jódhiány, egy erre vonatkozó felmérés (National Health and Nutrition Examination Survey, Országos Egészségügyi és Táplálkozási Felmérés) szerint a népesség több mint fele nem rendelkezik megfelelő jódszinttel.

A nem megfelelő táplálkozás mellett a jódhiány a helytelen mezőgazdasági gyakorlat következtében is kialakulhat, amely kimeríti a termőföld jód- és más ásványi anyag tartalmát. Ráadásul a számtalan toxikus anyagnak köszönhetően a szervezetünk kevésbé képes hasznosítani a jódot.

A jód az egészséges immunrendszer szempontjából is nélkülözhetetlen, rákprevenciós tulajdonságokkal is rendelkezik, ezért fontos, hogy a jód bevitele az elfogadható tartományon belül legyen.

Több ezer hallgatónk döntött már, úgy hogy elfogadja a segítséget, a tudást. Több, mint 2000 értékelés érkezett a kurzusokra. 

Regisztrálj ingyenes oktatásunkra, vagy legyél VIP tag akár azonnal!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter

Doki Neve

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.