Barion Pixel Az 5 legfontosabb táplálkozási alapelv – Integratív-Medicina

Az 5 legfontosabb táplálkozási alapelv

Az egészség alapjainak a megszilárdítását megvalósító 5 táplálkozási alapelv egyszerű, logikus és nem igényel egészségügyi képzettséget a megértése és elsajátítása. Ha ezeket az elveket következetesen betartjuk, azzal megállíthatjuk és visszafordíthatjuk a szervezetünk károsodását, degenerációját.

 

1. Táplálkozási alapelv:

Egészséges ételt csak jó alapanyagokból lehet készíteni.

Növényi alapanyagok: A 2. világháború után a műtrágyázási eljárások kialakításával sikerült többszörösére fokozni a terméshozamot, amely fokozatosan a termőföldek kimerüléséhez vezetett. A szintetikus műtrágyák nem tartalmaznak minden olyan szerves és szervetlen anyagot, mely a termőföldek regenerálódását biztosítja, így a nagyüzemi földeken termelt növények biológiai értéke csökkent.

A zöldségek, gyümölcsök mikrotápanyag tartalma drámai változáson ment át néhány évtized alatt. A tápanyag hiányos növények kevésbé tudtak ellenállni a fertőzéseknek, ezért további permetezések és beavatkozások váltak szükségessé: a növényvédő szerek egész arzenálját fejlesztették ki.

A megnövekedett vegyszerhasználat károsította a talaj ökológiai egyensúlyát. A baktériumok, gombák, gyűrűsférgek mind fontos szerepet töltenek be a talaj élővé, termékennyé tételében, átdolgozásában a növények számára. Ez a funkció is nagymértékben károsodott, ami végső soron még kevésbé ellenálló növényeket és még több vegyszer használatot eredményezett.

Ezen kívül, a genetikailag módosított növények megjelenésével újabb veszély leselkedik az emberiségre. Génmódosított növények fogyasztása kísérleti állatokban az utódnemzedékek degenerációjához vezetett, a kísérleti eredményeket eltusolták, a kutatási eredményeik mellett kitartó lelkiismeretes kutatókat az ipar nyomására ellehetetlenítették (lásd. Prof. Pusztai Árpád kutatásai).

 

Ezen okok miatt törekedjünk a kis és családi gazdaságok, organikus farmok által megtermelt, helyi piacokon árusított alapanyagok beszerzésére.

 

Állati alapanyagok: Az állatok nagyüzemi, ún. intenzív tartását az élővilág lelkiismeretlen kizsákmányolásának kell tekinteni.

 

Kis területen, élettér és természetes fény nélkül összezsúfolt szárnyasok és emlős állatok ezrei folyamatos gyógyszerelés mellett képesek túlélni a születésüktől a levágásukig hormonokkal lerövidített időt.

 

Az ilyen állatok tejéből és húsából készült termékek nem képesek megalapozni az egészséget. Ráadásul ezeket az állatokat nem a természetes táplálékaikkal (pld. fűfélék), hanem mesterséges tápszerekkel etetik, esélyt sem adva a normális mikrobiológiai egyensúly kialakulásának az állatok tápcsatornájában. Emiatt sokkal gyengébb fizikumúak és betegesek lesznek, így az állatokat csak még több gyógyszer alkalmazásával tudják tünetmentessé tenni. Az állatok leölésének erkölcsi kérdésével most nem foglalkozunk, itt kizárólag az egészségre gyakorolt hatást vesszük figyelembe.

 

Csak megfelelő élettérben és a fajtának megfelelő tápanyagokkal (és nem tápszerekkel) felnevelt állatok vagy azok termékei jöhetnek szóba, mint élelmiszerek. Minden esetben bizonyosodjunk meg a forrás hitelességéről. Piacokon, helyi termelők általában szívesen adnak választ ezekre a kérdésekre. Az organikus gazdaságokat rendszeresen és szigorúan ellenőrzik. A kommersz húskészítmények alapanyagai kivétel nélkül nagyüzemi, intenzív tartásból származnak.

 

2. Táplálkozási alapelv:

Hagyjon fel a finomított cukrok és más finomított szénhidrátok fogyasztásával!

A modern társadalmakban járványszerűen terjedő elhízás és cukorbetegség legfőbb oka az élelmiszeripar által kontrollálatlan módon használt finomított cukrok és szénhidrátok elképesztő aránya. A legtöbb élelmiszer tartalmaz cukrot, még akkor is, ha esetleg nem is gondolunk rá. A hozzáadott cukor jobban eladhatóvá teszi a terméket, így a gyártó cég profitja növekszik.

A természetben sehol nem találunk finomított szénhidrátot, nincs is felkészülve a szervezet hosszú távon az anyagcsere hatások kivédésére. A finomított cukrok és szénhidrátok gyorsan, meredeken emelik a vércukor szintjét, ami erőteljes inzulin kiáramlást indít el a hasnyálmirigy béta-sejtjeiből. Az inzulin parancsára a sejtek felveszik a cukrot és raktározzák. Ha ez az impulzus rendszeresen ismétlődik, a raktározó folyamatok kerülnek túlsúlyba és elhízás jelentkezik. A sejtek a folyamatos inzulin inger hatására fokozatosan elveszítik az érzékenységüket az inzulinnal szemben és kialakul a 2-es típusú cukorbetegség.

A finomítatlan szénhidrátok (gabonák, teljes kiőrlésű lisztből készült élelmiszerek, természetes cukortartalmú gyümölcsök) nem okoznak gyors inzulin választ, mert a cukrok és szénhidrátok növényi rostokkal együtt vannak jelen, ami lassítja a felszívódásukat és lassan emeli meg, majd stabilizálja a vércukor szintjét.

Sokkal fontosabb az elfogyasztott szénhidrát minősége, mint a kalóriában mért mennyisége! A Kína Tanulmány (Dr. Colin Campbell) rámutatott, hogy a vidéki Kínában, ahol gyakorlatilag ismeretlen az elhízás, sokkal több kalóriát fogyasztanak, mint az USA-ban, ahol a lakosság csaknem fele elhízott. Míg az USA-ban az elfogyasztott kalóriák jelentős része iparilag finomított szénhidrátból származik, addig a vidéken élő kínaiak nem fogyasztanak finomított élelmiszert.

 

3. Táplálkozási alapelv:
Ne fogyasszon az élelmiszeripar által előállított félkész és kész “ételeket”!

Az élelmiszeripari termékeket fejlesztő kutatók rájöttek arra, hogy a cukor a zsír és a só kombinációja az, amely a legerősebben befolyásolja a táplálékfelvételt. Ezt ki is használják alaposan.

 

A félkész és kész élelmiszerek ezen fő tápanyagokat finomítottan, koncentráltan és kóros arányokban tartalmazzák. Az édességek, a rágcsálnivalók, sós és édes snack-ek, üdítőitalok, ízesített tejtermékek és konzervált élelmiszerek olyan töménységben és arányban tartalmazzák ezen anyagokat, hogy valójában emberi fogyasztásra alkalmatlannak és az egészségre veszélyesnek kellene minősíteni őket.

 

Ha megnézünk egy szupermarketet vagy pld. egy benzinkút shop-ját, akkor megállapíthatjuk, hogy ha eltávolítanánk minden olyan élelmiszert, amely károsító hatást gyakorol az egészségre, csak néhány termék maradna a polcokon. A tápanyagok és ásványi anyagok kóros arányán kívül általában tartósítószereket, állagjavítókat, ízfokozókat és más kétes adalékanyagokat is tartalmaznak a félkész és kész élelmiszerek, ezért inkább be se lépjünk erre az “aknamezőre”, mert alapos felkészültség nélkül könnyen mellé léphetünk.

Az ételek ízesítéséhez igazi sót (nem kálium kloriddal dúsítottat) pld. ásványi vagy tengeri sót és igazi fűszereket használjunk. Kerüljük az előre elkészített fűszerpor keverékeket, mert azok finomított cukrot és többféle mesterséges ízfokozót tartalmazhatnak, amelyek pld. az idegrendszert hozzák túlzott izgalmi állapotba.

 

A tiszta víz helyett fogyasztott cukrozott vagy édesített, ízesített “üdítő” italok további terhet rónak az egyensúlyt fenntartani próbáló anyagcserére, ezzel gyorsítjuk a kompenzáló mechanizmusok összeomlását, kimerülését.

 

4. Táplálkozási alapelv:
Az állati fehérje napi bevitele ne haladja meg az összes bevitt kalória 10-15%-át!

Az állati eredetű étel alapanyagok minőségéről már volt szó. Még a megbízható forrásból származó, jó minőségű állati eredetű alapanyagokból sem javasolt többet fogyasztani egy nap, mint a napi kalóriabevitel 10-15%-a. Egy átlagosan 2000-2500 kcal bevitel esetén ez a gyakorlatban 10-15dkg húst vagy más állati eredetű ételt jelent.

Szintén a Kína Tanulmányban találunk tudományosan alátámasztott bizonyítékokat arra nézve, hogy mind epidemiológiailag, mind kísérleti módszerekkel vizsgálva az állati eredetű élelmiszer napi biztonságos beviteli aránya az összes kalóriabevitel 10-15%-át nem haladja meg. Ebből a szempontból legproblémásabbnak a tej fehérjéjét, a kazeint találták a kutatók. Mivel a tej és a tejtermékek emésztése sok ember számára problémás, csak azok fogyasszanak tejterméket, akik nem szenvednek allergiában, asztmában vagy más immunrendszeri funkciózavarban. Ebből a szempontból az erjesztett tejtermékek (pld. kefir, natúr joghurt, író) sokkal kedvezőbbek.

A laktóz érzékenyek számára nem javasolt a laktózmentes tejtermékek fogyasztása sem, mivel az ő esetükben nagyon gyakori a tej fehérjéjével szembeni intolerancia is, amelynek nincsenek olyan rögtön jelentkező, nyilvánvaló jelei, mint a laktóz intoleranciának. Csak bizonyos emésztőrendszeri és immunológiai tünetek (pld. allergiára való hajlam) utalhatnak arra, hogy a tej fehérjéje sem előnyös a szervezet számára.

 

5. Táplálkozási alapelv:
Az elfogyasztott étel legalább 50%-a nyers legyen, a többit pedig csak kíméletes hőkezelésnek vessük alá!

A nyers, tápanyagokban és enzimekben gazdag étel sokkal hatékonyabban képes a szervezet élettani folyamatait támogatni, mint párolt vagy főtt formában. A napi étrend legalább 50%-át nyers gyümölcs, zöldségek, olajos magvak, csírák és hidegen sajtolt olajok képezzék. Gabonák, egyes zöldségek, hüvelyesek, lencsefélék és bizonyos állati eredetű tápanyagok hőkezelve fogyaszthatók. De kerüljük a magas hőmérsékleten hőkezelt (gyors), sokáig főzött, olajokban kisütött, panírozott ételeket! Az így elkészített ételekben veszélyes karcinogén anyagok képződnek, amelyek rendszeres fogyasztása fokozza bizonyos daganat típusok rizikóját. Ne fogyasszunk rendszeresen magas keményítő tartalmú emellett alacsony mikrotápanyag tartalmú főtt ételeket (pld. krumpli, fehér rizs), ezeknél van jobb választás.

Ha még van a konyhánkban mikrohullámú sütő, azt távolítsuk el!

A mikrohullámú sütő működése közben a külső elektromágneses tér folyamatos vibrálása az ételben elektromos áramot indít el, ennek a hőhatása melegíti az ételt. A mikrosütő tönkreteszi az enzimeket és más értékes molekula csoportokat is károsít, a jó alapanyagokból készült étel biológiai értékét lecsökkenti. Használjunk gáz- vagy villanytűzhelyt, légkeveréses vagy vízfürdős melegítő edényeket és berendezéseket az ételek elkészítéséhez vagy melegítéséhez.

 

Összegezve, egy egészséges étel:

  • csak jó minőségű, friss, döntően növényi alapanyagokból készül
  • nem tartalmaz semmilyen formában finomított szénhidrátot még nyomokban, finomított liszt formában sem
  • nincsen benne semmilyen hozzáadott ízfokozó, ételízesítő, csak természetes sót (tengeri, ásványi) és természetes fűszereket tartalmaz
  • Az állati fehérje aránya a “biztonságos” szinten belül van
  • csak kíméletes hőkezelésben részesül
  • magas kalóriatartalmú, de kevés hasznos anyagot tartalmazó alapanyagokat nem, vagy csak nagyon ritkán tartalmaz (krumpli, fehér rizs)

 

Végül szeretnénk megjegyezni, hogy a média és a reklámok negatív hatása, valamint az ipar lobbi tevékenységének eredményeképpen a hatóságok szemet hunyása nagyban hozzájárult a lakosság siralmas egészségügyi állapotának kialakulásához.

Több ezer hallgatónk döntött már, úgy hogy elfogadja a segítséget, a tudást. Több, mint 2000 értékelés érkezett a kurzusokra. 

Regisztrálj ingyenes oktatásunkra, vagy legyél VIP tag akár azonnal!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter

Köszönjük feliratkozásod!

Hamarosan jelentkezünk a következő webinárium elérhetőségével a megadott email címen!

Doki Neve

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.